Hergé 
herdacht
Een nieuwe start
Betrouw-
baar?
Een knappe maar onderschatte tentoonstelling
Miskende Parel?
Geraadpleegd
OVERZICHT
Bijdragen

KUIFJE bij de INCA'S

Tentoonstelling voor jongeren van 7 tot 77 in het Jubelpark - Brussel

5. Miskende parel

Museologisch is Met Kuifje naar Peru een na te volgen model, een voorbeeld van hoe het ook anders kan. De tentoonstelling paart wetenschappelijke degelijkheid aan aantrekkelijke presentatie. Voor jongeren van 7 tot 77 jaar (en ouder)! We vermeldden al de driedimensionele tijdbalk, de bliksemschichtende kristallen bol en de bibliotheek van professor Bergamot met de mummie van Rascar Capac. Verderop is, door projectie op zware plastieken linten, de waterval geëvoceerd waar doorheen Kuifje in het verborgen rijk van de Inca belandt. En wij treden nu in zijn spoor de wereld van De Zonnetempel binnen. De kleine hal, die als kruispunt toegang geeft tot vier zalen, is omgeschapen in een chullpa, een collectieve graftoren van de Colla’s (een volk, ouder dan de Inca’s), waarin Kuifje de nacht doorbrengt (plaat 22 en 23). De typische driehoekige poort opent telkens op een ander thematisch opgebouwd onderdeel. Verspreid over de vier zalen vind je rondom langs de wanden kopies van de oorspronkelijke kleurenplaten uit Tintin en Kuifje, afwisselend in het Nederlands en het Frans, schetsen van Hergé en Jacobs, voorstudies en documentatie. Sommige vitrines en alle video’s verdienen beslist om in de vaste opstelling van het museum bewaard te blijven. Er is een knappe video over het maken van adobe-blokken; in een andere zie je vrouwen textiel weven op een heupweefgetouw; een derde toont het vlechten van een keshwa chaca -een touwbrug- uit taai coyo -gras. Telkens kijk je als het ware door het televisievenster 500 jaar terug, in een andere tijd, een andere beschaving, een ander continenent. Plotseling hoor je hedendaagse Andesmuziek: een inleiding op de vitrines met instrumenten uit heden en verleden, een praktisch voorbeeld van acculturatie.

Samengevat: 

Alle lof voor conservator Purin en zijn competente staf. Wetenschappelijk is op de tentoonstelling niets aan te merken; museologisch is ze een waar genot: levendig, aantrekkelijk, wars van alle saaiheid, met een knappe audiogids en uitstekende gidsen. De avonturen van Kuifje als rode draad gebruiken bleek andermaal een vondst. Zowel de leden van ons instituut als collega’s uit het onderwijs reageerden aangenaam verrast. Een collega bezocht de tentoonstelling met leerlingen uit het lager onderwijs. Een andere deed hetzelfde met haar leerlingen uit het vierde jaar secundair, in het kader van de lessen over de Grote Ontdekkingen, met opdrachten zowel over de Kuifje-strip als over de video’, de bronnen van Hergé en de archeologische voorwerpen. Ook hier enthousiaste reacties van de jongeren. Alleen signaleerden zij een merkwaardige vaststelling: kinderen kennen Kuifje niet meer. Zij lezen eerder Jommeke en Urbanus!

Waarom kent de tentoonstelling dan niet meer bijval? Ik vrees, omdat men in dit land de benadering via strips nog steeds als iets minderwaardigs beschouwt. Volkomen ten onrechte!

Toen Sergio Purin, haast onmiddellijk na zijn aanstelling in de jaren 1980, de tentoonstelling De Indiaan in de strips opzette volgens een analoog concept, ontlokte dat een massa neerbuigende en meewarige opmerkingen. Strips en museum? Kom nu! In het Eerbiedwaardige Jubelpark? Heiligschennis! Andermaal ten onrechte. Ik bezocht toendertijd de expositie met leerlingen-vrijwilligers, die laaiend enthousiaste verslagen opstelden. De betreurde egyptoloog Jan Quaegebeur deed iets gelijkaardigs met de speelse reizende tentoonstelling Egypte hertekend, over Egypte in de strips. Zelden heb ik zoveel geleerdheid met zulke verzaligde glimlach door een tentoonstelling zien flaneren als toen Egypte hertekend opende ter gelegenheid van een egyptologisch congres aan de K.U. Leuven.

Te vrezen valt dat de doorsnee mentaliteit in de laatste decennia weinig veranderd is, ondanks succesvolle initiatieven als Ik was 18 in 1945. Volhouden, mijnheer Purin, je zit op het juiste spoor!

Navigatie: Hergé herdacht - Een nieuwe start - Betrouwbaar? - Een knappe maar onderschatte tentoonstelling - Miskende parel? - Geraadpleegd